Λίγες μόνο ημέρες μετά την «επίσκεψη» του αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Μάικ Πομπέο στη χώρα μας και τη… βόλτα του στα Χανιά όπου φιλοξενήθηκε από το πρωθυπουργικό ζεύγος, στο πατρικό σπίτι του Κυριάκου Μητσοτάκη, ήρθε η ψυχρολουσία από τον ΟΗΕ ο οποίος πρωτοκόλλησε το -ούτως ή άλλως- ανυπόστατο μνημόνιο μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης.
Διπλωματικές πηγές έλεγαν χθες (Πέμπτη 1 Οκτωβρίου) ότι πρόκειται για μια «τεχνική διαδικασία ρουτίνας από μέρους του οργανισμού», ωστόσο επισήμαιναν με νόημα ότι «οι ΗΠΑ εξάντλησαν σχεδόν όλα τους τα μέσα προκειμένου να πιεστεί το αρμόδιο γραφείο του ΟΗΕ να πράξει έτσι».
Εάν οι εκτιμήσεις αυτές των διπλωματικών πηγών, ασφαλώς έχουμε να κάνουμε με εμπαιγμό πρώτου μεγέθους. Σαφέστατα, δε, υπόλογος στην προκειμένη περίπτωση είναι ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης είτε λόγω… αφέλειας είτε λόγω συγκατάνευσης σε μια «τεχνική διαδικασία» όπως αυτή.
Η ευθύνη του πρωθυπουργού προσωπικά γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, καθώς στις όποιες κινήσεις έκανε τόσο ο ίδιος όσο και η κυβέρνησή του για το «τουρκολιβυκό μνημόνιο» δεν φαίνεται να έλαβαν υπ’ όψιν τους τη ξεκάθαρη θέση των Ευρωπαίων στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου του 2019 (σ.σ.: 10 Δεκεμβρίου του 2019 είχε λάβει χώρα η Σύνοδος Κορυφής και ο κ. Μητσοτάκης ήταν ήδη εκλεγμένος πρωθυπουργός της χώρας)- ότι «το “μνημόνιο Τουρκίας Λιβύης” είναι νομικά ανυπόστατο και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα».
Η ομιλία Παυλόπουλου
Ο κ. Μητσοτάκης έχει στα χέρια του και ένα ακόμη όπλο, εκτός από την εκπεφρασμένη θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης που κι αυτή με τη σειρά της παρακολουθεί άφωνη τις εξελίξεις, ενώ θα έπρεπε να παρέμβει καταγγέλλοντας την πρωτοφανή αυτή ενέργεια του ΟΗΕ.
Πρόκειται για μια παρέμβαση του τέως Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου ο οποίος σε ομιλία του στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου, στις 8 Ιουλίου του 2020, ανέλυσε και τεκμηρίωσε νομικά το ανυπόστατο του «τουρκολιβυκού μνημονίου»
Παραθέτουμε περίληψη της ομιλίας αυτής:
«Στις 27-11-2019 υπογράφηκε -και δημοσιοποιήθηκε στις 28-11-2019- στην Κωνσταντινούπολη, μεταξύ του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του φερόμενου ως πρωθυπουργού (“επικεφαλής της Κυβέρνησης Εθνικής Συμμαχίας”) της Λιβύης Φαγέζ αλ Σαράζ, το λεγόμενο “τουρκολιβυκό μνημόνιο κατανόησης”, με βασικό στόχο, κατά το περιεχόμενό του, την συνεργασία Τουρκίας και Λιβύης “για τον καθορισμό θαλάσσιων διαδικασιών” και, στην πραγματικότητα, για την μεταξύ τους οριοθέτηση Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).
Α. Το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” της 27.11.2019 στερείται στοιχειώδους νομικού κύρους, τόσο λόγω του τρόπου σύναψής του κατ’ ευθεία παράβαση των διατάξεων της Σύμβασης της Βιέννης, όσο και λόγω της κατάφωρης παραβίασης ουσιωδών διατάξεων της “Σύμβασης του Montego Bay” του 1982, ως προς την οριοθέτηση ΑΟΖ. Ειδικότερα, το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” έχει συναφθεί κατά παράβαση κανόνων “θεμελιώδους σημασίας” του εσωτερικού Δικαίου της Λιβύης, ήτοι χωρίς την σύμπραξη της Βουλής των Αντιπροσώπων του Κράτους αυτού, ακόμη δε περισσότερο με ρητή δήλωση του Προέδρου της περί μη αναγνώρισης του “μνημονίου” τούτου. Κατά την ορθή δε ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 46 παρ. 1 της Σύμβασης της Βιέννης, σύμφωνα και με την νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, η ως άνω πλημμέλεια καθιστά το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” νομικώς ανυπόστατο και ανίκανο να παραγάγει έννομα αποτελέσματα στο πεδίο της Διεθνούς Κοινότητας, άρα και έναντι της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Β. Πολλώ μάλλον όταν η συνέπεια αυτή απορρέει, έναντι της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και κατ’ εφαρμογή της αρχής “res inter alios acta” κατά την νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης. Επιπλέον, και κατ’ ουσίαν αυτή την φορά, το «τουρκολιβυκό μνημόνιο» επιχειρεί οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης παραβιάζοντας τόσο κατάφωρα ουσιώδεις, εν προκειμένω, διατάξεις της «Σύμβασης του Montego Bay» του 1982 -πρωτίστως ως προς την ΑΟΖ του Καστελλορίζου, της Καρπάθου, της Ρόδου και της Κρήτης- όπως αυτές έχουν ερμηνευθεί από την νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, ώστε συνιστά πρωτόγνωρο αρνητικό παράδειγμα παραβίασης του Διεθνούς Δικαίου και της Διεθνούς Νομιμότητας. Με την έννοια ότι η ανοχή του και, πολύ περισσότερο, η αναγνώρισή του από την Διεθνή Κοινότητα και τον ΟΗΕ θέτει σε μέγιστο κίνδυνο το κύρος και την αποτελεσματικότητα του Διεθνούς Δικαίου και, στην συγκεκριμένη περίπτωση, του Δικαίου της Θάλασσας κατά την “Σύμβαση του Montego Bay” του 1982.
Γ. Από την πλευρά της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει, ευθύς εξ αρχής, καταστεί σαφές ότι το “τουρκολιβυκό μνημόνιο”, υπό τ’ ανωτέρω δεδομένα, είναι νομικώς ανυπόστατο και δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Άκρως χαρακτηριστικά και αντιπροσωπευτικά προς αυτή την κατεύθυνση είναι τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 12ης Δεκεμβρίου 2019, σύμφωνα με τα οποία το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” πάσχει από βαρύτατες νομικές πλημμέλειες, αφού παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα τρίτων Κρατών, δεν συνάδει με το Δίκαιο της Θάλασσας και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να παραγάγει έννομα αποτελέσματα.
Δ. Η θέση αυτή Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι οριστική και αμετάκλητη, πράγμα που σημαίνει ότι το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” δεν μπορεί, στο ευρύτερο πεδίο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Έννομης Τάξης, ν’ αποτελέσει βάση οιασδήποτε συζήτησης ως προς την οριοθέτηση της Ευρωπαϊκής ΑΟΖ, πολύ δε περισσότερο ν’ αποτελέσει, αμέσως ή εμμέσως, βάση για οιασδήποτε μορφής διαπραγμάτευση κατά την εκ μέρους της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαδικασία οριοθέτησης της Ελληνικής και της Ευρωπαϊκής ΑΟΖ στον χώρο του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.
Με αυτή την θέση και αυτό τον τρόπο αντίδρασης, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτρέπει αποτελεσματικώς και τον κίνδυνο το “τουρκολιβυκό μνημόνιο” να δημιουργήσει άκρως αρνητικό προηγούμενο εφαρμογής του Δικαίου της Θάλασσας για την οριοθέτηση ΑΟΖ στον ευρύτερο Ευρωπαϊκό θαλάσσιο χώρο».
Οι ΗΠΑ, λοιπόν, επέλεξαν και αυτή τη φορά να «πατήσουν» και στην τουρκική βάρκα. Όμως και η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται πως παίζει το παιχνίδι του «Σουλτάνου» αν λάβουμε υπ’ όψιν μας και τα αποτελέσματα της έκτακτης Συνόδου Κορυφής.
piperata.gr